Pszenica

Produkt współczesnego rolnictwa industrialnego, charakteryzujący się wysoką skutecznością w wywoływaniu alergii pokarmowych i reakcji autoimmunologicznych

Samopsza

To najstarszy protoplasta pszenicy – jej wiek szacowany jest na ok. 12.000 lat. Samopsza zawiera w swoim składzie kontrowersyjny gluten. Jednakże, ze względu na wysoką zawartość składników bioaktywnych, niektórzy specjaliści określają to zboże mianem żywności funkcjonalnej, a nawet prozdrowotnej. Ziarno samopszy, poza glutenem, dostarcza nam mnóstwo białka (o 50% więcej niż pszenica zwyczajna). Znajdziemy w nim również moc aminokwasów egzogennych, takich jak fenyloalanina, tyrozyna, metionina i izoleucyna korzystnie wpływających na pracę naszego układu nerwowego. Samopsza to także cenne źródło antyoksydantów, głównie karotenoidów, które chronią wzrok. Wypieki z samopszy mają delikatnie orzechowy smak oraz unikalną, lekko żółtą barwę, która wynika z wysokiej zawartości karotenoidów.

Płaskurka

czyli starsza siostra orkiszu, udomowiona po raz pierwszy na terenie południowo-wschodniej Turcji 8.000 lat p.n.e. Uprawia się ją wyłącznie tradycyjnymi metodami. Chleb wypiekany z płaskurki ma piękny zapach i wspaniały lekko orzechowy smak. W chronionych twardymi osłonkami ziarnach płaskurki, kryją się duże ilości cennych antyoksydantów i minerałow, takich jak jak np. magnez, fosfor czy wapń. Płaskurka dostarcza nam również dużo błonnika, luteiny, alfa- i beta-karotenu i β-glukanów. Doskonale sprawdza się jako składnik diet redukcyjnych, ponieważ po jej spożyciu na długo towarzyszy nam poczucie sytości, a w 100 g czystego produktu znajduje się niecałe 335 kcal, a więc dużo mniej niż w zwyczajnej pszenicy chlebowej. Zawarte w tym zbożu witaminy (głównie witamina A i witaminy z grupy B), minerały oraz białko poprawiają trawienie i podnoszą odporność. Najprawdopodobniej zapobiegają one również powstawaniu nowotworów układu pokarmowego. Płaskurka, jak każdy gatunek pszenicy, zawiera gluten. Jednakże składnik ten prawdopodobnie nie jest toksyczny dla osób z celiakią. Ze względu na to że zboże to nie stanowi hybrydy i wykazuje czystość chromosomową, jest lekkostrawna, a rodzaj glutenu, który zawiera, znacznie rzadziej wywołuje nietolerancje.

Orkisz (Szpelc)

Stanowi dużo zdrowszą alternatywę dla popularnej pszenicy chlebowej. Dostarcza więcej białka (13-17%) niż jej ziarno, zaś zawarty w nim gluten znacznie rzadziej uczula, a nawet jest tolerowany przez niektórych chorych na celiakię. Co więcej, szpelc zawiera więcej miedzi, cynku, selenu, a także witamin (m.in. witamina E, K i witaminy z grupy B). Znajdziemy w nim także cenne nienasycone kwasy tłuszczowe – linolenowy i linolowy oraz wspierający układ pokarmowy błonnik. Włączenie produktów orkiszowych do diety pomaga obniżyć poziom cholesterolu, przyspiesza przemianę materii, łagodzi dolegliwości ze strony układu pokarmowego, zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych, wspiera diety redukcyjne i jadłospis diabetyków.